Výtvarné obory ZUŠ soustřeďují děti s výrazným zájmem o výtvarný projev a výtvarné umění, se schopnostmi výtvarně vnímat, myslet a tvořivě se vyjadřovat. Výtvarná výchova se tak stává nejen složkou výchovy estetické, ale působí i na harmonický rozvoj mladého člověka. Zařazení žáků do pracovních skupin vychází z členění do čtyř vývojových období, která přinášejí změny ve výtvarném vyjadřování a myšlení žáků.
přípravných ročnících (1. – 2. třída základní školy) se žáci seznamují s výtvarnými prostředky, hravě experimentují a výtvarně se vyjadřují prostřednictvím námětových oblastí.
V prvním a druhém ročníku (3. – 4. třída základní školy) vrcholí období naivního dětského realismu. Žáci záměrně využívají zkušeností a dovedností získaných v přípravných ročnících.
Třetí a čtvrtý ročník (5. – 6.třída základní školy) je poznamenán protikladem výtvarných představ a obecných znalostí, kdy žák střídavě nadřazuje a podřazuje své představy realitě. V těchto ročnících vrcholí výtvarné vyjádření pomocí grafiky.
V pátém, šestém a sedmém ročníku (7. – 9. třída základní školy) se pomocí studijní práce podle skutečnosti, výtvarných etud, grafiky a práce v materiálech, zvolna přetváří výtvarný projev žáků.
Náplň práce vychází vždy z kresby a malby, které jsou základem veškeré činnosti na ZUŠ, neboť zprostředkovávají poznávání skutečnosti v nejširších souvislostech. Ve druhém pololetí sedmého ročníku provádějí žáci rozsáhlejší práci v některém materiálu nebo technice. Na tomto úkolu pracují dlouhodobě, to je 8 – 10 týdnů a děti mají prokázat svoji schopnost samostatně výtvarně pracovat a do své práce aplikovat vše, co se během devítiletého studia naučily. Tato absolventská práce vychází z osobních zálib každého žáka a touto prací končí studium prvního stupně a žáci se mohou přihlásit ke studiu na druhém stupni nebo pokračovat ve studiu na středních umělecko-průmyslových školách.
Ukázky prací: